Olga Vela
Coordinadora de la Comunicació Coorporativa de Feceminte. Consultora i formadora en màrqueting, comunicació i habilitats directives.
El sector de les telecomunicacions tendeix a la concentració a nivell mundial, també al mercat europeu. De fet, en el context espanyol, dues grans operadores, Orange i MásMóvil, han anunciat la seva fusió, que està pendent de validació per part de la Comissió Europea. Aquesta competència ferotge pel lideratge amb la unió de diferents companyies serà la tònica en els pròxims mesos, però no és l’única via explorada al continent. En els darrers anys també han florit altres empreses amb un model diferenciat, molt centrat en el valor de la proximitat i l’atenció al client.
Les regions europees amb identitats i llengües pròpies, així com les preferències d’una part concreta dels usuaris que, abans que optar per un servei premium o a un servei low cost, prioritzen ser ben atesos i tenir vincles identitaris amb l’operadora han obert la porta a aquesta possibilitat, a aquesta tercera via en el sector. El cert és que en la seva estratègia comunicativa aquestes teleoperadores que destaquen per la seva proximitat no fan tant recalcament en el seu producte, en les seves infraestructures o en els seus preus, sinó que se centren en el client. Els seus usuaris, que pertanyen a nínxols de mercat molt estudiats, reben un tracte personalitzat, en la seva llengua nativa, amb atenció ràpida i amb la proximitat que transmet qui està arrelat al territori des del qual opera. Les grans companyies de telecomunicacions tenen més dificultats per competir en aquest terreny, ja que el vincle amb els usuaris no sol ser tan directe i, en algunes ocasions, no existeix en l’atenció telefònica o online un coneixement idiomàtic de determinades llengües pròpies.
Una de les companyies que està executant aquest model alternatiu és Parlem Telecom, que opera principalment a Catalunya i afronta una fase de consolidació i expansió. La clau del seu èxit és precisament la connexió amb el territori, la llengua i la cultura, però també la seva proximitat en la prestació de serveis. Les particularitats de l’operadora, que està plenament integrada en el territori català i és afí a la seva singularitat identitària, li atorga un avantatge competitiu i bones perspectives de creixement. De fet, Parlem no només utilitza el català amb absoluta normalitat en totes les seves comunicacions internes i externes, sinó que manté vincles amb el món cultural i esportiu de Catalunya. Per exemple, patrocina la Setmana del Llibre en Català i el club de futbol Girona FC, a més d’haver posat en marxa diverses campanyes de publicitat per promoure l’ús del català.
Malgrat la tendència general de concentració del mercat, aquest model d’operadora de proximitat podria replicar-se en altres regions europees. Actualment, les grans empreses de telecomunicacions (Telefònica, Orange, Vodafone i MásMóvil) acaparen més del 90% de la quota de mercat català, però el creixement d’una empresa com Parlem, que cotitza en borsa al BME Growth i ja té EBITDA positiu el primer semestre del 2023, també és clar: al juny van arribar als 220.000 clients, 35.000 més que les dades de sis mesos enrere. Els clients de la companyia estan satisfets, segons ho avala en la seva última enquesta l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), que ha seleccionat Parlem com a millor companyia de l’Estat espanyol en l’apartat d’atenció al client.
El model de l’operadora catalana, que forma part del Grup Parlem, ja s’ha replicat, de fet, a la Comunitat Valenciana, on el 2021 es va fundar Aproop Telecom, filial del mateix grup empresarial dirigida a la comunitat valencianoparlant. Caldrà veure si en un futur pròxim altres companyies segueixen la senda de Parlem Telecom: la proximitat bé podria obrir-se camí en el sector canviant de les telecomunicacions.